Powered By Blogger

Monday 3 November 2014

HAI, ADIK MANIS (BAB 3)




                                                            BAB 3



Hari-hari kerja macam ini pun bas awam begitu sesak. Ramai warga asing melebihi warga tempatan. Gerun jugak dia duduk sorang-sorang tercangak-cangak perhati sama-sama geng yang naik satu bas. Semuanya duduk dalam keadaan berjarak. Risau jadi apa-apa, dia baca ayar Qursi banyak-banyak sambil hembus kiri kanan.
Baru sahaja punggung sentuh kerusi, sorang mamat datang duduk di sisi. ‘Eh, eh, ikut suka hati dia je nak duduk sini.’ Isma tunjuk muka kurang puas hati. Dia tarik jeling panjang. Memuncung mulutnya macam muncung todak.
Tekak kering perit! Selepas mendapat pesanan tadi, ngam-ngam bas pun sampai. Terus dia lari lintang pukang mengejar bas agar tidak terlepas. Berpeluh masam bawah lengan dek simbahan peluh yang mencurah.
Jijak sahaja tangga bas, dia jadi sesak nafas. Sesak dengan pelbagai bau dari penumpang di dalamnya yang datang dari pebagai bangsa dan negara. Isma menyusup-nyusup antara penumpang. Mujur ada satu tempat duduk lagi. Terus dia menyusup duduk tanpa peduli orang lain. Untung juga tubuhnya agak kecil, bolehlah dia menyusup. Baru je nak selesa duduk, mamat Indon ini datang duduk di sebelah. Geram jugak dia.
Budiman nampak kerusi kosong di sebelah gadis Malaysia itu. Cepat-cepat dia rebut peluang untuk duduk. Dapat duduk tepi cewek cantik lagi. Untungnya nasib badan. Untung-untung juga, mereka boleh berkenalan. Fikir hati kecil Budiman. Apabila dia terus duduk di situ, gadis itu terus tunjuk muka terkejut. Apabila mereka bertemu pandang, dia pantas senyum dengan kadar kelajuan cahaya. Tetapi malangnya, gadis itu terus jeling kepadanya. Terus dibawa wajah lari dari gadis itu. Kecil hatinya.
Geram pulak Isma tengok Mamat Indon ni. Layan sengih sampai tak putus-putus. Dia kalih pandang kut lain. Malas nak pandang muka mamat di sebelahnya. Tekak Isma yang kering perit itu dilayan dengan ais cendol yang masih belum dia cicip. “Krookkk!” hirupan strawnya berbunyi agak kuat. Lelaki itu terus paling pandang kepadanya. Buat muka terkejut tak  pasal-pasal!
“Apa?!” geram sangat tengok lelaki ini, keras juga dia marah. Sampai terbeliak-beliak biji mata!
“Ngak apa-apa, buk. Enak ya minumannya?” sambil sengih-sengih tunjuk gigi, lelaki itu tunjuk baik dengan beramah mesra. Isma malas nak layan. Dia terus paling keluar tengok panorama di luar sana dari pandang muka mamat Indon yang ramah tak bertempat itu.
Sambil memandang di sepanjang perjalanan, sambil Isma menyedut ais cendol. Lega tekaknya dengan lemak manis cendol ais yang dibelinya itu. Eh, bukan beli. Yang dibelanja oleh Mamat Bangla tadi.
Sedut punya sedut, seketul cendol masuk ke lubang tekak, terkeluar terus air cendol ikut lubang hidung. “uhuk! Uhuk! Khiaq!!!” tersedak Isma sampai nak termuntah-muntah.
Terkejut melihat keadaan Isma yang tidak semena-mena, lelaki di sebelah terus tepuk belakang tubuhnya tanpa rasa bersalah. Sedar tentang ketelanjuran tangan lelaki itu, terus Isma kalih pandang dan menghentam tangan jantan yang maha kekar itu dengan beg tangannya.
“Apa-apaan ini pak? Jangan berani-berani sentuh aku ya? Aku report sama bapak polisi.” Kan? Sudah terkeluar dialek Indon dari mulut Isma. Dia kan Melayu yang serba boleh? Macam-macam dialek dia tahu. Dari dialek Bangladesh sampailah ke dialek  Indonesia. Itu semua kerana dia sering ikuti siaran-siaran sinetron di televisyen.
“Ampun buk, ampun. Aku ngak maksud gitu buk. Aku mahu nolong.” Serius, lelaki itu tunjuk muka bersalah kerana telah terlanjur. Tetapi Isma tidak dapat memaafkan. Sebab itu marahnya kian menjadi-jadi.
“Brensek lo!” Nah! Isma paku terus dengan ayat itu. Sakan benar dia. Macam ye ye je dia sudah bertukar jadi orang Indonesia. Melampau betul budak Isma ni!
 “Ampun buk, ampun.” Lelaki itu masih merayu. Namun Isma terus tidak bagi peluang. Dia jegil matannya luas-luas, tunjuk muka yang paling menggerunkan, kemudian,
“huh!!!”  terus dia tarik jeling dan beredar pandangannya dari muka lelaki itu.
Monyok muka lelaki kurang bersalah itu dengan laku gadis di sebelahnya. Benar,  dia bukan bermaksud. Ianya secara sepontan. Dia cuma mahu menolong, bukan hendak mengambil kesempatan. Sedih hatinya diperlakukan begitu oleh warga tempatan di sini.
Isma layan sakit hati sampailah bas lalu di kawasan sekolah tempat dia bekerja. Dia pantas berdiri apabila bas itu hampir-hampir sampai.
Mamat di sebelah terkejut tidak semena-mena apabila Isma bangun lekas-lekas macam itu. Terundur badannya ke belakang dan terangkat kedua-dua tangannya terus menutup muka. Sangkanya gadis itu mahu tempelak sekali lagi atau mahu hentak kepalanya dengan beg besarnya macam dia hentak tangan ini tadi. Rupa-rupanya,
“Ting!” tangan gadis itu tinggi ke atas dan dia tekan loceng.
Mamat Indon itu terus bagi laluan. Menyonyong gadis itu keluar tanpa pandang sepicing pun kepadanya. Marah benar dia. Muka aku pun enggak mahu dipandangnya.
Turun sahaja dari tangga bas, lekas-lekas Isma berjalan untuk pulang ke pejabat. Ini, kalau tahu dek guru besar yang cerewet tu aku balik lewat ke sekolah, siap dia sindir dalam sidang mesyuarat. Masak, aku!
Sampai di depan pintu pejabat, dia disambut dengan senyum panjang Kak Bibah. Apa maksud senyumnya pun aku tak tahulah. Aku pun kurang pasti. Isma sudah tidak sempat senyum. Bungkus cendol yang masih dicakuk di jarinya dibawa masuk  sekali ke pejabat. Sambil mencari tempat duduk, sambil disedut air cendol yang sudah hilang ais itu untuk menghilangkan dahaga akibat berjalan pantas-pantas tadi. Tekaknya mudah kering!
“Amboi… minum cendol tak pelawa akak pun.” Tegur Samihah seraya menyapa teman sepejabatnya.
“Akak nak? Ada sikit je, kak. Dah tak sejuk pun.” Pelawa Isma.
“Eh, takpe… akak gurau je.” Dia tahu sikap lurus Isma yang tidak tahu bahasa usikan itu.
“Takpe kak… Is tak kisah pun. Nah, kalau kak nak rasa.” Air cendol yang sudah dituang ke dalam muk itu terus disua kepada Samihah yang duduk di meja hadapannya. Untuk mengambil hati Isma, Samihah capai juga muk tersebut lalu dicicip seteguk.
“Sedap cendol ni walaupun dah tak sejuk. Lemak manisnya terasa.” Puji Samihah.
“Minumlah kak. Abang Bangla dekat hentian bas yang belanja tadi.” Isma begitu bermurah hati. Lurus je dia cerita bab dibelanja, membuatkan tegukan Samihah yang seterusnya tidak sempat masuk kerongkong. Terus naik ke rongga hidung dan dia terus tersedak dan tersembur separuh lagi air itu keluar ikut mulut. Memercik air cendol dari mulut Samihah terus ke muka Isma. Kalut juga Isma mengelap dengan lengan baju kurungnya takut melekit. Samihah terus bangun cepat-cepat menuju ke arah Isma dan mengelap sisa-sisa kotorannya di laporan atas meja Isma.
“Maafkan kak, Isma. Kak tak sengaja.”
“Takpe kak, air cendol tu pun dah hilang rasa. Dah tak sedap pun. Tadi mula-mula beli, sedap. Tapi dah  cair aisnya kan? Mana nak datang sedapnya.”
“Eh tak… masih sedap lagi ni rasanya. Boleh minum lagi…” Samihah tidak mahu Isma kecil hati. Sebab itu dia cakap begitu.
“Ye ke kak? Kalau kak nak, ambiklah. Is dah kenyang dah minum.”
Hah, pulak! Aku pulak yang kena habiskan. “Eh, takpe, takpe. Simpan je, nanti Is dahaga, boleh minum  lagi ni.” Dia cari akal untuk kelentong.
“Ambillah kak… Is tak ambik hati pun. Betul, Is ikhlas ni kak.”
“Eerrr… ye ke bagi akak ni?” Dengan muka terkerut-kerut, Samihah terpaksa ambil juga. Mahu saja dia menolak, tetapi macam dia kata tadilah, takut Isma kecik hati.
“Iye… ikhlas ni kak.” Isma sudah bersungguh-sungguh. Dia sendiri angkat muk itu dan terus sua dekat dengan tangan Samihah.
Samihah capai lambat-lambat dengan berat hati dan terus balik ke mejanya. Nak minum dia tak sanggup. Entah Bangla mana yang belanja budak ni ais cendol, yang dia jadi baik bukan main lagi hari ni.
“Kak, Is pergi tandas kejap kak.”Isma mengusap-usap perut yang bergelodak ingin membuang bahan kimia dan organisma bakteria yang dikandung dalam perutnya.
“Aah, pergilah.” Pantas Isma berlari ke toilet. Keluar sahaja Isma dari pintu pejabat, Din pun sampai untuk hantar surat menyurat. Din, budak pejabat yang lurus bendul melebihi tahap lurus bendul Isma itu sebenarnya adalah bekas pelajar di sekolah ini. Dia seorang budak bijak ketika bersekolah. Tetapi selepas mengalami kemalangan jalan raya, terus dia jadi begitu. Otaknya sudah bermasalah. Kerana kasihankan dia kerana dia anak orang susah, tidak mampu pula menjawat apa-apa bidang pekerjaan pun kerana masalah fikirannya, lalu guru besar mengambil dia bekerja sebagai budak pejabat dengan pembiayaan dari pihak sekolah sebanyak empat ratus ringgit Malaysia sebulan.
Kerjanya mudah je. Tiap-tiap hari pergi pejabat pos, poskan surat. Kemudian ambil surat dan bawa ke pejabat. Sebab itu sahaja yang Din mampu buat. Memorinya tidak kuat. Dia mudah lupa.
“Din, nak air cendol ni tak?” terus Samihah pelawa Din. Dia tahu Din pasti tidak akan menolak apa-apa saja yang dia bagi. Dari dia buang begitu saja, membazir minuman dan membuatkan kawannya terasa, lagi baik ada orang tolong habiskan.
“Boleh jugak.” Din yang potongan rambutnya sama di bahagian depan, angguk kalut. Terus Mail sambut pemberian Samihah dan sedut habis baki air cendol di dalam muk. Selamat, aku. Samihah sudah tarik nafas lega.
“Terima kasih kak. Ni cawan ni nak kena basuh ke?” dia tunjuk muk depan muka Samihah.
“Takpe, nanti akak basuh.” Kau tolong habiskan pun akak dah cukup berterima kasih. Kata-kata itu Samihah sambung dalam hati.
“Terima kasih kak.” Banyak kali Din berterima kasih. Kemudian dia berjalan keluar dari bilik pejabat. Sesekali dia jengket kakinya sebelah. Lama-lama sikit, dia jengket lagi kakinya. Bukan dia sengaja-sengaja buat begitu, tetapi memang tabiatnya dari asal.
Keluar sahaja Din dari situ, Isma pun  balik. Dia pulang dengan muka yang berseri-seri. Dah lega perutlah tu. Aku pun dah lega jugak sebab sudah habiskan cendol dia.

No comments:

Post a Comment