Powered By Blogger

Monday 3 November 2014

HAI, ADIK MANIS (BAB 6)




                                                           BAB 6



Isma ketuk-ketuk pen ke atas meja sambil berfikir-fikir. Fikir tentang emak, fikir tentang hidupnya di sini hidup tentang zaman mudanya yang sudah beralih waktu. Fikir tentang, adakah mana-mana jejaka yang sudi mengambilnya sebagai isteri. Macam-macam datang melilau dalam kotak fikirannya.


Entah kenapa hari ini fikirannya menjurus ke situ pula. Mungkin sebab dia kesunyian setelah Kiki berpindah rumah selepas berkahwin. Sekarang tinggallah dia sorang-sorang diri di rumah flat itu. Seram juga bila Sarah kerja shif malam dan tinggal dia sorang-sorang diri di rumah. Semasa Kiki ada, meriahlah sikit rumah itu. Sebab Kikik ni kaki merapu dan kaki buat lawak.
‘Sampai bila la… aku nak hidup macam ni? Pergi balik kerja, melangut dalam rumah, masak, makan, tidur. Tak ada social life langsung.’
“Menung apa ni Isma, sampai berkerenyot sakan dahi tu kak nampak.” Tegur Samihah sebaik sahaja balik dari kantin sekolah.
Isma yang tadinya sedang menongkat dagu di hadapan komputer, terus duduk tegak-tegak. Dia tidak keluar makan. Cuma bawa bekal dari rumah. Kena jimat belanja ketika tinggal di bandar besar macam ini.
“Tak ada apalah kak… fikir tentang masa depan.” Jawabnya dengan nada begitu lemah.
“Kahwin jelah Isma… senang, ada orang jaga.” Cadang Samihah dengan tidak  berapa bijak.
“Nak kahwin dengan siapa saya ni kak? Calon pun takde.” Isma merendah diri.
“Eh, segak-segak, kulit putih kuning macam ni pun tak ada calon? Memilih sangatlah tu gamaknya…” Samihah yang sudah menarik kerusi dari meja kerjanya dan dibawa datang duduk di sisi Isma.
“Macam Is ni kak, manalah nak memilih sangat pun. Kalau datang yang baik-baik, yang boleh jaga Is, Alhamdulillah… Is rasa bersyukur sangat-sangat. Tapi kalau datang yang Is kena sara hidup dia, ha… itu yang tak sior nak dengar tu.” Dia pun berfikir panjang jugak. Tak naklah kerana kalut nak bersuami sampai tidak pilih mana yang sesuai dan mana yang tidak sesuai untuk memimpin rumahtangga mereka nanti.
“Nak kak tolong carikan?” senyum Samihah sudah makin lebar. Dia sudah ada calon yang sesuai untuk Isma. Budak baik, lurus dan tak banyak cekadak ini memang manjadi intaian para jejaka untuk dijadikan ibu rumahtangga. Cuma dia je yang tak pandai cari peluang.
“Eh, tak payahlah kak… mungkin Is tak ada jodoh lagi. Kalau dah ada jodoh nanti kahwinlah Is.” Dia teringat balik lelaki yang sudah beberapa kali dia terserempak di Kuala Lumpur ini. Pertama di hentian bas. Kedua dalam perut bas. Muka ala-ala DJ Dave yang dia sangka kaum kerabat Bangla itu. Kacak jugak orangnya tapi gelap sikit. Selepas mereka terserempak buat kali kedua, tidak pernah dia jumpa lagi lelaki itu.
Hish! Teringat lelaki yang dia tak kenal tu buat apa? Tak pasal-pasal! Yelah… dia tinggal di sini, mana pernah bergaul dengan kaum lelaki. Kalau ada pun cuma Din, budak pejabat tu je. Bila kenal dengan lelaki lain yang agak menarik penampilannya, dia teringat sikit punya lama. Payah nak lupa raut muka macam tu. Banyak kali juga dia keluar ke Bandar, kut-kut terserempak dalam bas lagi. Tapi, kecewa je dapat. Lama-lama dia sudah malas hendak beria-ia lagi dah. Hiduplah dia macam biasa, macam sebelumnya iaitu sebelum dia kenal dengan lelaki itu.
“Ada surat kak.” Din datang hantar surat walaupun belum masuk waktu kerja. Rajinnya Din ni. Tak pernah berkira waktu.
Surat untuk Pengetua diletak asing, untuk kakitangan pula diasingkan. Sekeping surat untuk Samihah. Itu yang Samihah teruja sangat tu. Entahkan dari laki dia yang dihantar berkursus ke luar negara tu. Pelik je Samihah ni. Teknologi terkini punyalah berlambak. Siap boleh Skype lagi. Kau boleh tengok muka aku, aku boleh tengok muka kau. Boleh dia berhantar-hantar surat? Tulis dengan tulisan tangan pulak tu, bukan ditaip. Buat lenguh jari.
Ketika Samihah sedang membelek-belek surat dan mengagihkan surat yang Din bawa, tiba-tiba hujan turun dengan lebat di luar sana. Tiba-tiba je hujan. Tak bagi warning dulu. Mahu Isma tak terjengah-jengah? Tapi yelah… sekarang inikan sudah masuk musim kemarau? Dah mula nak berhujanlah tu. Tapi waktu-waktu ini hujan yang bersimbah ke bumi cuma seminggu sekali sahaja. Tidaklah kerap sangat.
“Nak tahu tak kenapa hari ni hujan?” dalam tak semena-mena Din tanya soalan pelik. Isma yang terkujat-kujat tengok hujan terus kalih tengok Din.
“Pasal apa?” tanya dia.
“Pasal hari ni hari Isnin. Kan tiap-tiap kali hari Isnin hujan?” jawab Din sambil tunjuk muka serius.
La… itu je jawapannya? Buang karan je aku tanya. Isma mahu bangun untuk ke bilik air sebelum loceng waktu rehat tamat. Tetapi hidungnya terbau-bau sesuatu. Dia kalih ke sekeliling kalau-kalau ada sisa makanan berkulat yang mereka terlupa buang.
Samihah pun sudah terkerut-kerut hidung memutar mencari dari mana datangnya bau itu. Dihantar angin dari luar sanakah hingga pekat sangat baunya. Bukan tak tahu, tandas sekolah pun belum tentu bersih sangat apabila sudah beratus-ratus pelajar menggunakannya.
“Bau apa busuk sangat ni? Sampai ketat pekat lubang hidung aku bau.” Samihah masih terhidu-hidu bau itu datang dari arah mana. Sehinggalah diberitahu oleh Din,
“Saya terkentut tadi. Senak sangat, angin. Semalam makan biji nangka.”
Ya ALLAH… betapa punya tidak berperikemanusiaan pengakuan Din itu membuatkan Isma rasa macam nak debik je muka dia sebiji. Nasib baik dia lurus bendul dan ada masalah. Kalau tidak… memang nahaslah dia kerjakan budak ini.
Manakala Samihah pula sudah tidak berfikir panjang lagi. Terus dia ambil buku log dan hentam bahu Din kuat-kuat. Din yang lurus bendul dan bertubuh kurus kering itu beria-ia menahan dengan tangan.
“Kau nak bagi akak mati ke Din, kasi gas beracun sampai macam tu sekali punya busuk? Entah ke sampai ke ulu perut akak dah hidu gas beracun kau.” Geram sangat Samihah, meletup mulutnya marahkan Din.
“Tak sengaja, dah terkentut. Dok tahan-tahan jugak tadi, tapi terkentut jugak.” Tengok tu, cara dia jawab. Tunjuk muka tak bersalah pulak lagi. Mahu orang tak sakit hati? Isma malas nak tengok muka Din dah. Dia terus kalih muka. Cuma Samihah sahaja yang membebel sorang-sorang marahkan Din.
Sedar tentang kesalahannya, Din terus berlalu dari situ. Reaksi dia macam tak bersalah. Ya, Din mana pernah tunjuk reaksi muka yang lain selain reaksi polosnya itu walau dalam apa keadaan sekali pun. Nak tunjuk muka garang pun tak reti. Nak tunjuk muka marah pun tak reti.
Isma kasihan bila dengar cerita tentang apa yang pernah berlaku kepada Din suatu ketika dahulu. Sebab itu dia tidak pernah marah Din lebih-lebih. Asalnya dia bukannya budak yang begitu. Tetapi kerana kemalangan jalanraya, dia mengalami kecederaan di bahagian otak. Dengar katanya, kecederaan itu mengakibatkan kerosakan kekal.
Din… Din… satu hari kau tak buat hal, bukan Dinlah nama kau kan?
“Akak baru je nak rekomenkan kau dengan Din. Dia buat hal pulak. Kalau macam tu punya gaya, mahu kau mati dalam wap beracun dia.” Samihah yang masih belum puas melunaskan sakit hati, merapu meraban pula hingga ke tahap tidak seronok telinga Isma nak dengar.
“Ish, kak ni. Tak nak la Is. Belum sampai masa lagi Is nak kawin. Bila dah sampai masa nanti, tak payah orang tolong carikan. Jodoh tu akan datang sendiri. Isma memberi jawapan tahap yakin. Samihah tidak boleh kata apa-apa. Sebab jodoh ini urusan Tuhan. Dia tak nak tergesa-gesa dalam membuat pilihan. Lagi pun dia baru masuk umur dua puluh lima tahun. Masih muda lagi untuk menjadi seorang isteri.
Isma teringat kembali lelaki yang sudah dua kali buat jantungnya bagai direnjat elektrik. Bukan jodoh mereka agaknya. Selepas pertemuan kali kedua, mereka langsung tidak tersempak di mana-mana lagi dah. Hailah… abang hitam manis. Ke manalah kau pergi sampai tak pernah lagi nampak batang hidung. Entah kenapa hari ini aku jadi rindu pulak pada abang hitam manis itu. Macam angau sorang-sorang je lakunya.

No comments:

Post a Comment