Powered By Blogger

Monday 3 November 2014

HAI, ADIK MANIS (BAB 5)



BAB 5




Nampak sahaja  kepala rapidKL, tergesa-gesa Isma berlari ke hentian bas. Itulah, melenggang mak inang sangat sampai tak sedar diri. Tak pasal-pasal kena angkat kain selisih untuk berlari.
Mahunya dia tak melenggang mak inang? Tiba-tiba ternampak kelompok anak muda sedang berlepak. Dari tergelut-gelut melangkah, terus dia tukar watak. Bila di‘weewit’ dek mamat-mamat itu, lagi sakanlah dia terkepit-kepit berjalan. Tahap ratu sungguh!
Panjat sahaja tangga bas, Isma mengelap peluhnya yang merenik di muka. Selepas menyerahkan tambang ke mesin duit, dia mula mencari tempat kosong. Ramai pulak hari ini ye? Pakai cantik-cantik belaka. Siap dengan sari dan barang kemas segala benda. Akhirnya dapat tempat kosong. Itu pun nyaris-nyaris direbut oleh seorang lelaki India. Isma menarik nafas lega. walaupun teman sebelah adalah seorang jejaka, dia tetap bersyukur sebab dia ada tempat duduk.
Selepas menarik nafas beberapa kali, dia pandang ke sebelah. Eh! Rasa macam kenal. Lelaki yang berkulit agak gelap itu pun pandang jugak ke arahnya. Dia bagi senyum. Isma balas dengan senyum juga. Baru dia ingat, lelaki itulah yang menyelamatkan dia dari kelompok Mamat Bangla yang tak ada adab sopan tempohari. Dia masih ingat lagi dagu bontot epal lelaki itu. Dagu sweet, kata orang. Lelaki inilah. Walaupun dia kelompok Bangla juga, tetapi dia baik, tak macam mereka tu. Pakaian dia pun nampak selesa je biji mata tengok.
“Jumpa lagi kita kan?” tegur lelaki itu.
Eh, eh, dia cakap Bahasa Melayu fasih betul la. Memang sah-sah la dia bukan Bangla. Mungkin dia orang India. Isma teka lagi. Ah, tak kisahlah. Asalkan orang sini dia boleh je terima dengan ramah tamah. Sebab merekakan satu Malaysia. Warna warni kehidupan, gitu.
“Aah. Macam berjodoh je.” Nah kau! Ramah terlebih la pulak Isma kali ni. Bila nampak lelaki di sebelahnya tersenyum lebar, baru dia sedar bahawa dia terlebih cakap. Terus dia diam sebab termalu.
Bas berhenti lagi ambil penumpang. Berwarna warni suasana di dalam perut bas pada kali itu. Nak ke mana la… mereka ramai-ramai sangat ni. Cantik-cantik pulak tu dengan pakaian tradisional. Macam dekat set pengambaran Bollywood pun ada.
“Ramai betul hari ni. Nak ke mana la… ramai-ramai sangat ni.” Isma seperti merungut sorang-sorang. Tetapi Farid terdengar rungutan yang tercetus di hujung bibirnya. Terus dia balas,
“Hari ni kan Thaipusam. Nak pergi Batu Cave la…” jawab Farid bagi pertanyaan sendiri-sendiri Isma tadi.
Oh… patut la cantik sangat sahabat handai kita hari ni. Kali ini Isma jawab dalam hati. Lelaki ini pun nak pergi Batu Cavelah agaknya. Tu pasal dia pakai lawa-lawa ni. Isma curi-curi kerling ke sisi, melihat pakaian lelaki ini yang berkemeja putih lengan panjang yang dilipat di bahagian lengan beserta seluar slack. Kacak je nampak. Macam hero Tamil! Hero Tamil pun hero Tamil la, dia tak memilih… asalkan orang Malaysia.
Dapat kahwin dengan orang bukan Melayu pun bagus jugak. Dia pun dapat pahala. Perkahwinan campur, anak-anak gerenti kacak lawa dan bijak. Dia berkulit putih cerah. Lelaki itu berkulit gelap, anak-anak mereka nanti gerenti ala-ala Hindustani. Hah! Isma sudah mula merapik-rapik. Macam ye ye je.
Panas sungguh suasana di dalam perut bas ini. Berkuap! Isma mengipas-ngipas tubuhnya dengan buku nota yang diambil dari beg tangan. Kurang-kurang pun ada angin sikit. Air-cond dalam bas ini tidak terasa langsung. Dengan bau wangi bercampur baur lagi, sampai buat kepalanya pening!
Apabila bas sampai di kawasan Batu Cave, dia lihat lelaki itu panjangkan leher dan terjengah-jengah keluar. Bas berhenti lama di situ untuk menurunkan penumpang. Mungkin dia pun nak turun jugak kut. Fikir Isma.
“Nak turun Batu Cave ke?” dia baru berura-ura untuk pusing kaki ke sebelah untuk beri laluan. Tup-tup lelaki itu berpaling pantas pandang mukanya dan tunjuk muka pelik. Aku silap cakap ke tadi? Isma terkebil-kebil biji mata.
Sejurus selepasnya lelaki itu kembali duduk dan tidak beralih ke mana-mana lagi dah. Dia sandarkan kepala dan terus pejamkan mata. Lagi-lagilah Isma jadi pelik. Ingat kut nak turun sini. Orang tanya pun marah. Isma mencebik. Dia pebetulkan duduk dan pandang ke hadapan.
Takkan lelaki Melayu kut? Tapi kulit dia gelap. ‘Dey! Ingat orang Melayu tak ada yang kulit gelap ke? Berlambak-lambak tau! Kau tu je yang tak perasan.’ Isma berperang dengan perasaannya sendiri.
Bila lelaki itu pejamkan mata, Isma curi-curi pandang mukanya. Bila ditilik lama-lama, baru dia perasan, lelaki itu agak kacak. Dengan hidung mancungnya, dengan dagu bontot epalnya, dengan bulu matanya yang lebat…
“Kacak sangat ke saya ni sampai awak pandang macam tu sekali?”
Omak! Terkejut Isma dibuatnya apabila lelaki itu bersuara tiba-tiba. Terus dia paling muka laju-laju. Termalu dia sedas! Sangkanya lelaki itu tak sedar. Macam mana pulak pejam mata pun dia boleh nampak? Ada guna kuasa psikik ke dia ni?
Nak tergelak pulak Farid bila tengok muka terkejut cik adik di sebelahnya ini. Tetapi dia tahan, tidak mahu gelak depan-depan. Ada-ada jelah cik adik ni. Ikut suka dia je cakap aku nak turun Batu Cave. Tak nampak ke aura kat muka aku ni? Aura ni aku sorang je yang ada tau? Bukan sembarang orang ada aura ni. Dah la tu, curi-curi pandang pulak. Macam mana orang tak tegur? Itu la… nakal lagi?
Tetapi cik adik di sebelah ni, buatlah muka polos ke… muka terkejut ke… muka hairan ke… tetap nampak manis. Manis pada tahi lalat di dagunya tu. Mungkin sebab itulah pada pertemuan mereka yang pertama kali dulu lancar sahaja mulutnya panggil gadis ini dengan panggilan manis. Nak tanya nama, malulah pulak. Panggil manis jelah. Manis, kelakarlah kau ni.
Sampai sahaja di lokasi untuk dituju, cepat-cepat Isma tekan loceng. Ketika bas masih bergerak, dia terus bangun berjalan untuk turun. Langsung dia tak pandang ke sebelah lagi, malu punya pasal. Hinggalah bas itu brek untuk berhenti,  Isma pegang penyandar bangku kuat-kuat. Nyaris-nyaris dia nak terhumban ke depan kerana tak dapat imbangkan diri. Turun dari tangga bas, dia sudah selamat dari malu besar.
Farid yang berada di atas bas menjengukkan kepala ke bawah. Nampak cik adik tadi membetulkan kain selisihnya yang diselak angin. Itu la… pakai lagi lawa-lawa sangat. Angin pun dah tergoda. Dia tergelak sendiri. Aku pakai sikit punya kacak hari ni, dia cakap aku nak turun Batu Cave? Melampau betul dia.
Ini, kalau tidak kerana keretanya masih perlu diperbaiki dan terpaksa tinggalkan di bengkel lagi dua tiga hari, tak ada pasallah aku nak naik bas awam. Bersesak-sesak macam ni sampai berpeluh hapak! Dek kerana ada urusan rasmi, terpaksalah aku sarungkan ke tubuh pakaian kacak ini. Tetapi disalah erti pulak oleh adik manis itu. Manis… manis… kau ni ada-ada jelah.

No comments:

Post a Comment