Powered By Blogger

Tuesday 13 March 2012

LEMBAYUNG SENJA

HARI terakhir Renggana di Maktab, mereka bertemu di bawah pohon ceri bersaksikan ruang balapan seluas pandangan.  Selama dua tahun pemuda itu mengejar Jasmin tanpa merasa jemu hingga akhirnya dia kalah dengan titisan air mata sendu di suatu petang yang terik itu. Untuk kesekian kali, Renggana masih menagih jawapan tentang rentak yang berlagu di hati. Betapa lidahnya terasa kelu untuk bercerita. Hati pula beku untuk meluahkan kata walaupun sebak kian meronta-ronta. Namun, titisan jernih yang mengalir dari ruangan derita telah menyingkap cerita di sebalik kedinginan sikap Jasmin yang sekian lama. Bukan untuk meraih simpati, bukan niatnya untuk menyebarkan berita, apa yang berlaku bagaikan janji bagi meluahkan resah di dada. Hati yang beku kian berlalu ketika pandangan mula bersatu, saat bertemu masing-masing merintih pilu. Betapa hati Jasmin tidak mampu menampung sendu. Suasana yang syahdu turut menyatu segala rintihan yang pernah berbuku.
Bila melihat linangan air mata kian lebat menakung di kelopak, hati Jasmin turut terasa sebak. Lebih-lebih lagi apabila melihat pemuda itu cuba melarikan pandangan, membuatkan hati Jasmin semakin rabak. Jasmin tahu hati Renggana terluka. Malah rasa kecewa dan sengsara sudah pasti bersatu. Harapannya terlalu tinggi, angannya tidak tergapai, itulah kepedihan yang menujah pelosok dadanya. Hinggakan Jasmin tidak tergamak untuk terus membisu. Lalu... pemuda itu disapa walau rasa kian bergelora. Begitu lama tidak bersuara akhirnya mereka duduk bersemuka, bertentang mata, dan meluahkan rasa. Untuk julung-julung kalinya, Jasmin meluahkan kata dan bercerita tentang apa yang telah diharungi sepanjang perjalanan hidupnya. ‘Renggana,’ pemuda itu bukan dibenci, bukan juga untuk dimusuhi tetapi semuanya kerana hati yang terlalu rindukan kekasih setengah mati.
Berakhirnya pertemuan mereka membawa suatu cerita agar pemuda itu tidak tersalah sangka. Di dalam hati Jasmin mengharapkan agar Renggana meneruskan perjuangannya. Soal jodoh biarlah Tuhan yang menentukan, bagaimanakah corak dan masa depan. Jasmin tidak pernah memilih pasangan, lebih-lebih lagi hendak berangan-angan. Renggana adalah seorang pemuda yang budiman dan mempunyai banyak kelebihan, jika kini harapannya tidak kesampaian pasti suatu hari nanti dia akan mengecapi kebahagiaan. Hanya itu yang mampu Jasmin tiupkan di ruang perasaan agar Renggana mempertahankan masa depan. Ikatan janji telah diikat agar mereka teruskan ikatan persahabatan dan juga mendapat berkat di hari-hari kemudian....amin....

No comments:

Post a Comment